Joga to ćwiczenia fizyczne, sport, praktyka, sposób na zachowanie zdrowia i sprawności fizycznej oraz rozwój duchowy, a także, a może przede wszystkim, styl życia. Joga rozwijała się przez tysiąclecia wspierając zdrowie fizyczne, psychiczne i duchowe człowieka.

W dalszej części dowiesz się, co możesz zyskać dzięki praktykowaniu jogi

RÓWNOWAGA

Praktykowanie jogi pozwoli Ci osiągnąć równowagę ciała i ducha, wpłynąć pozytywnie na Twój stosunek do życia, do pracy, rodziny i otaczających Cię ludzi. Bowiem praktyka jogi zwiększa w nas poziom empatii, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć innych.

Joga pomaga nam oczyszczać i ożywiać każdą komórkę ciała, rozwija poczucie niezależności, szacunku i zaufania do samego siebie. A szacunek dla prawdy i cierpliwości pozwala na wypracowanie zrównoważonego umysłu. Tłumienie emocji powoduje, że zjadają nas one od wewnątrz, są zagrożeniem dla naszego zdrowia. Dzięki jodze jesteśmy bardziej świadomi swoich uczuć i emocji.

KONCENTRACJA

Koncentracja oznacza umiejętność skupienia się danej rzezy, uważność i świadome zaangażowanie. Utrzymanie naszej świadomości w ryzach wcale nie jest takie proste. Spróbuj skoncentrować się przez 60 sekund na jakiejś rzeczy, jakimś przedmiocie: np. świeczce. Prawdopodobnie już po kilku sekundach odpływasz myślami gdzieś indziej.

Dzięki umiejętności koncentracji i medytacji potrafisz oczyścić umysł, uspokajasz go. Regularne ćwiczenia pozwolą ci zachować mentalny spokój, nieważne jak bardzo zapracowana jesteś, ile masz obowiązków. Podchodzenie z uważnością do każdego aspektu życia, koncentracja na danej myśli, danej czynności, umożliwi Ci utrzymanie wewnętrznej harmonii.

RELAKS

Joga ułatwia nam rozluźnienie niepotrzebnych napięć w ciele oraz pozwala zrelaksować się, zmniejszyć negatywne skutki stresu. Dzięki jodze zaczynamy rozumieć, że na wszystko przyjdzie czas. Nasze negatywne myśli są zastępowane pozytywnymi.

Joga uczy, że ważniejsze niż pieniądze czy status, jest jakość życia, a jego podstawą jest zdrowie i dobra kondycja psychofizyczna. Wszystko bowiem się zmienia, nie możemy przywiązywać się do czegokolwiek. Akceptujmy to czego zmienić nie możemy, kochajmy świat i innych, nie koncentrujmy się na tym, co posiadamy, a co możemy stracić.
Przyjmijmy, że żyjemy w niedoskonałym świecie.

ELASTYCZNOŚĆ

Praktykowanie jogi pozwoli ci poznać ograniczenia Twojego ciała, a następnie poszerzyć granice. Pamiętaj tylko, by obserwować swoje ciało i nie robić nic na siłę, nie narażać się na kontuzje. Zacznij od prostych pozycji, a z czasem Twoje ciało pozwoli na dokonanie obecnie wydawałoby się pozycji niemożliwych.

Konsekwencją siedzącego trybu życia są bóle pleców, mięśni, stawów. Dzięki jodze nadasz ciału elastyczność, giętkość, siłę, zmniejszysz napięcie mięśni, a być może zapomnisz o dolegliwościach.

Joga to styl życia

Życie jogą to codzienna praktyka, wykonywanie ćwiczeń, medytacje. Dzięki temu cieszymy się zdrowiem, mamy mnóstwo energii i potrafimy stawić czoła trudnościom i wyzwaniom dnia codziennego. 

Włączenie jogi w codzienne życie polega na utrzymywaniu dyscypliny duchowej. Tak uczymy się siebie, uważności na relacje z samym sobą i otoczeniem. Wplećmy mądrości jogi w wydarzenia i codzienne zadania. Warto przeżywać bardziej świadomie nawet najzwyklejsze aktywności jak gotowanie, sprzątanie, stanie w korku ulicznym, spożywanie posiłków, robienie zakupów, spotkania z rodziną, przyjaciółmi. To Twoja chwila bez oceniania, bez analizowania. Włączając świadomość zrozumiesz i dostrzeżesz więcej, pobudzisz swoją kreatywność i wyobraźnię, poczujesz wewnętrzny spokój i harmonię. 

SZCZĘŚCIE

Stare żale, rozczarowania, negatywne doświadczenia odkładają się w naszym ciele. Warto je przepracować, by w przyszłości cieszyć się zdrowiem. Jak to zrobić? Na początek odpowiedz sobie na pytanie: co nie pozwala mi teraz być szczęśliwym?  Jakie dostrzegam sygnały, że coś takiego jest?

Dzięki nowemu spojrzeniu na świat, pozytywnemu postrzeganiu życia zmienią się Twoje relacje z otoczeniem, współpracownikami, rodziną, przyjaciółmi. Joga uczy cierpliwości, zachęca do tolerancji i wyrozumiałości, pomaga przejąć kontrolę nad umysłem oraz pozbyć się negatywnych przekonań, złych nawyków, obsesji, które negatywnie wpływają na budowanie relacji z innymi, czasami je uniemożliwiając. Praktykuj jogę i buduj satysfakcjonujące relacje z innymi i samą sobą. Zharmonizujesz swoje życie, do kryzysów będziesz podchodzić ze spokojem. Joga pomoże ci przejąć kontrolę nad własnym życiem, zredukować negatywne emocje, pozbyć się destrukcyjnych myśli, lęków.

Zdrowe ciało, umysł i dusza

Joga wymaga uwzględnienia aspektu fizycznego, mentalnego i duchowego. Praktykowanie jogi, ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, medytacja, a do tego odpowiednia dieta obniżają poziom napięć, rozluźniają nasze ciało. Co więcej, pomogą w kłopotach ze snem, bólem głowy, nadmiarem stresu oraz poprawią działanie układów krążenia i trawiennego. Osiągnij równowagę emocjonalną. Pozwól oczyścić umysł i zrelaksować ciało. Joga nauczy Cię wyrozumiałości, uważności i cierpliwości. Twój umysł uspokoi się, ciało wzmocni, a swoją energią będziesz zarażać innych.


Do poczytania: Georg Feuerstein, Larry Payne, Joga dla bystrzaków, Septem 2013 (książka będzie dla Ciebie bardzo pomocna, jeżeli zaczynasz swoją przygodę z Jogą i chcesz poznać jej podstawy oraz dowiedzieć się, jak zbudować własny program ćwiczeń)

Do obejrzenia: Jak joga wpływa na zdrowie – wywiad z prof. Sat Bir Khalsa (o wpływie jogi na zdrowie, umysł oraz wsparciu w walce ze stresem i depresją)

 

Jeden komentarz

  1. Pingback: Joga: jak zacząć? -

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.