Dialog sokratejski – rozmów się z negatywnymi myślami i pożegnaj swoje lęki

Wielu z nas dręczą lęki, obawy, niepokoje. A obecna sytuacja dodatkowo pogarsza samopoczucie nie sprzyjając rozluźnieniu.

Czy jest sposób, aby nasze lęki okiełznać i pomóc w opanowaniu naszych emocji?

Doskonałym narzędziem może okazać się dialog sokratejski pozwalający na wyeliminowanie negatywnych i destrukcyjnych myśli, które są podłożem i pożywką dla naszych lęków, obaw, złego samopoczucia, a co więcej, wpływają na naszą negatywną samoocenę, pogarszając nasz nastrój i samopoczucie. Dlatego warto wypróbować metodę, którą możemy zastosować szybko i we własnym zakresie pozbywając się zmartwień.

Na czym polega dialog sokratejski?

Na zadawaniu sobie pytań i udzielaniu szczerych odpowiedzi, na krytycznym spojrzeniu na nasze myśli, analizowaniu ich prawdziwości i szukaniu argumentów, które je potwierdzają.

Masz problem? Zaczynamy …

I. Zastanów się, co cię trapi

Jakie wydarzenie, jaka obawa lub sytuacja cię dręczy? Wskaż myśl, która jej towarzyszy wywołując w tobie negatywne emocje.

Uwaga: dla każdej negatywnej myśli prowadzimy osobny dialog.

II. Określ w skali od 1 do 100, jak bardzo wierzysz w tę myśl.

III. Przechodzimy do naszego dialogu. Odpowiedz na pytana:

  1. Jakie argumenty przemawiają za tym, że ta myśl jest prawdziwa?
  2. Jakie argumenty przemawiają za tym, że ta myśl jest nieprawdziwa?
  3. Jakie są konsekwencje, czyli
    • jaka może być najgorsza konsekwencja tego, co się wydarzyło? Czy przeżyjesz to?
    • co może się dobrego zdarzyć? Co może się wydarzyć w najlepszym wypadku?
    • co jest realistyczne?
  4. Co wynika z Twojej wiary w prawdziwość tej myśli?
  5. Jakie są inne możliwe przyczyny tego zdarzenia niż te, które początkowo przyszły ci do głowy?
  6. Jaka inna myśl jest dla ciebie bardziej opłacalna?
  7. Jaki byłby rezultat zmiany myślenia?
  8. Co byś poradziła przyjacielowi w tej sytuacji?
  9. Co zatem zrobisz w związku z tym problemem / tą sytuacją?
  10. Co zmienisz?

IV. A teraz ponownie określ w skali od 1 do 100, jak mocno wierzysz w swoją myśl

Zaskoczona efektem ćwiczenia?

Często to właśnie nasze myśli są dla nas najbardziej destrukcyjne, sieją niepokoje i dostarczają udręki w istocie nie mając poparcia w faktach.

To ćwiczenie ma właśnie na celu obnażenie nieprawdziwości założeń, na których opieramy swoje myślenie i stosunek wobec problemu.

Dialog sokratejski wykorzystywany na bieżąco nauczy nas myślenia na podstawie dowodów. Szukamy argumentów, które potwierdzą prawdziwość naszych myśli, analizujemy je i krytycznie na nie patrzymy. W efekcie, dzięki podważaniu prawdziwości naszych myśli, przestajemy przyjmować pewien sposób myślenia, który opiera się na nieprawdziwych założeniach. Zmieniamy sposób postrzegania rzeczywistości z negatywnego i destrukcyjnego na bardziej wzmacniający i wspierający.

I właśnie dzięki niewielkiej zmianie myślenia, może zmienić się bardzo wiele w naszym życiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.