Jakie są twoje potrzeby?

Nadchodzi moment, że coś nas uwiera, ale nie wiemy co. Trochę nam źle, czasami bardzo, nie do końca wiemy dlaczego i z jakiegoś powodu zaczyna nam być coraz trudniej z rozwojem zawodowym, osobistym, radzeniem sobie z codziennością, bieżącymi zadaniami.

Jaki może być tego powód?

Chociaż piramida Maslowa odnosząca się do naszych potrzeb ma swoich przeciwników i krytyków, można z niej skorzystać, by dokonać analizy i dowiedzieć się, czy wszystkie nasze podstawowe potrzeby zostały zaspokojone. Abraham Maslow umieścił potrzebę samorealizacji na szczycie piramidy, co oznacza, że jeżeli mamy jakieś niezaopiekowane potrzeby niższego rzędu, trudno nam koncentrować się na potrzebach znajdujących się na wyższych jej piętrach. A kiedy zapominamy o potrzebach podstawowych zaczyna chwiać się nasza cała budowla i trudno osiągnąć poczucie spełnienia i szczęścia.

Zatem zanim zaczniemy koncentrować się na samorealizacji, warto przejrzeć niższe poziomy piramidy, zrobić swoiste badanie potrzeb i zobaczyć, czy nie została jakakolwiek z nich pominięta.

Przeoczenie bądź zapomnienie o jakiejś potrzebie spowoduje, że w pewnym momencie i pewnie w takim, w którym najmniej się tego będziesz spodziewać, przypomni o osobie boleśnie. Coś będzie cię smucić, odczujesz żal, smutek, nie wiedząc, jakie jest źródło tych emocji.

Trudno dyskutować i rozstrzygnąć to, który poziom jest najważniejszy, ale jasne jest, że aby przejść do wyższych pięter, musimy w pewnym stopniu  zaopiekować się niższymi warstwami. Stabilna podstawa warunkuje porządek, moc i silne fundamenty dla samorealizacji.

Dlatego poznaj potrzeby swojego organizmu. Co mówi? Czego potrzebuje? Czego należy mu dostarczyć?

Zapraszam cię do ćwiczenia. Poniższe pytania traktuj jako wskazówki, bowiem każdy z nas jest tworem indywidualnym. Różnimy się miedzy sobą, nie zawsze w tak dużym stopniu będziemy mieć potrzeby społeczne, nie każdy w równym stopniu wymaga akceptacji i docenienia, a potrzeba poczucia wspólnoty nie u każdego może odgrywać równie znaczącą rolę.

A więc zaczynamy przegląd potrzeb.

I. Podstawa, czyli potrzeby fizjologiczne

Potrzeby fizjologiczne odnoszą się do przetrwania, zachowania życia i zdrowia. A do tego niezbędne będą jedzenie, woda, sen, powietrze. Niestety w dzisiejszych czasach często o nich zapominamy. Brak snu, późne chodzenie spać wynikające z nieukończonych projektów, które czekają na realizację. Złe odżywianie, bo wszędzie i wszystko robimy w biegu.

Przeanalizuj siebie pod względem następujących zagadnień i zadaj sobie pytania:

  • sen (Ile śpisz? Wysypiasz się? O której chodzisz spać?)
  • odżywanie (Jak często jesz? Czy jesz regularnie, zdrowo?)
  • ruch (Czy uprawisz sport, gimnastykę? Biegasz, spacerujesz? Jak często ćwiczysz?)
  • rekreacja i wypoczynek (Jak często jeździsz na urlop? Czy potrafisz „wyłączyć się” choć na chwilę? Masz pasję? Jak odreagowujesz napięcia powstałe w ciągu dnia?)

Przyjrzyj się odpowiedziom. Zobacz, jak wygląda realizacja twoich potrzeb fizjologicznych. Czy zaspokajasz je w stopniu dla siebie satysfakcjonującym? Czy jest jakiś obszar, który wymaga twojej uwagi, zmiany nawyków, zachowań? Który aspekt wygląda naprawdę źle i wymaga natychmiastowej interwencji?

II. Bezpieczeństwo

Poczucie bezpieczeństwa to kolejny poziom piramidy. Bezpieczeństwo to poczucie wygody i spokoju. To także opieka, wsparcie, wolność od strachu. Objawami braku poczucia bezpieczeństwa są częste niepokoje, lęki, obawy o jutro, przyszłość, poczucie zagrożenia, niepewność.

Przeanalizuj tę sferę? Jak wygląda twoje poczucie bezpieczeństwa? Odpowiedz:

  • czy masz zapewnione bezpieczeństwo finansowe? Co decyduje o tym, że masz je bądź nie masz?
  • czy twoja sytuacja rodzinna jest stabilna?
  • czy możesz zaplanować przyszłość z dużą pewnością?
  • czy czujesz bezpieczeństwo w swoim środowisku, w swoim otoczeniu, miejscu zamieszkania?
  • czy masz poczucie bezpieczeństwa zawodowego? Boisz się o utratę pracy?

Odpowiedzi na powyższe pytania pokażą, jak wygląda zaspokojenie twojej potrzeby bezpieczeństwa. Czy jest coś, nad czym musisz popracować, coś zmienić? Co wymaga poprawy, zmiany? Jak możesz to zrobić? Co możesz zrobić, by poczuć bezpieczeństwo w kwestiach finansowych i zawodowych? Kto może cię wesprzeć?

I oczywiście odpowiedz sobie na pytanie, jak ważna jest dla ciebie ta potrzeba? Może bardziej cenisz sobie niezależność, wolność i możliwość samostanowienia, a niepewność jutra tylko podsyca twój apetyt na życie.

III. Potrzeba przynależności

Tutaj mieści się poczucie akceptacji, bliskości, więzi, miłości oraz świadomość, że jest się kochanym. Zaspokojenie tych potrzeb daje nam poczucie zrozumienia. Nie ma w nas wrażenia osamotnienia czy odrzucenia.

Jesteśmy zwierzętami stadnymi, potrzebujemy ludzi, obecności innych, więzi i akceptacji. Chcemy rozmawiać, komunikować się, kochać, być częścią czegoś większego, uczestnikiem wspólnoty, części społeczności.

Zatem w jakim stopniu ta potrzeba jest u ciebie zaspokojona?

  • czy twoje relacje z bliskimi, rodziną są satysfakcjonujące?
  • kto cię rozumie? W czyim towarzystwie czujesz się dobrze?
  • czy masz osoby, z którymi rozmawiasz o ważnych dla siebie kwestiach?
  • jak czujesz się w pracy? Jak pracujesz ze współpracownikami?
  • czy należysz do organizacji, klubów, wspólnot?
  • czy uczestniczysz w wydarzeniach, ważnych dla ciebie manifestacjach?

Jak oceniasz realizacje potrzeby przynależności? Dobrze czujesz się w swojej społeczności czy też nie? Ważne jest dla Ciebie poczucie wspólnoty?

Czy poziom zaspokojenia tej potrzeby jest dla Ciebie wystarczający? Jeżeli nie, to co zamierzasz zrobić, by tę potrzebę zaspokoić?

IV. Potrzeba szacunku i uznania

To chęć bycia zauważonym, docenionym. Z reguły potrzebujemy uznania, w mniejszym lub większym stopniu, a co więcej zaspokojenie potrzeb szacunku i docenienia zwiększa zaufanie do siebie i poczucie własnej wartości.

Odpowiedz na pytania:

  • za co należy mi się uznanie?
  • za co szanują mnie inni?

Czy czujesz się doceniana? Jak możesz zaspokoić ta potrzebę?

Pamiętaj, uznanie zapewnia poczucie wzmocnienia, daje siłę do działania, co jest bez znaczenia, kiedy stajesz naprzeciw wyzwaniom zarówno zawodowym, jak i osobistym. Niestety nie zawsze jednak mamy wpływ na otoczenie i zachowania innych ludzi. Dlatego warto zastanowić się, jak sami możemy wesprzeć się w zakresie uznania i jak docenić swoje dokonania. Jakiś pomysł?

  • Spójrz w przeszłość, zobacz, w którym momencie byłaś jeszcze dwa lata, a gdzie jesteś teraz.
  • Wypisz na kartce wszystkie swoje umiejętności, nie tylko zawodowe; napisz wszystko, co przychodzi ci do głowy, od szycia po gotowanie, od planowania podróży po znajomość programów.
  • Następnie zapisz wszystkie swoje osiągnięcia: ukończone studia, wychowanie dzieci, wszystkie pierwsze razy, na które się odważyłaś.
  • Stwórz także wykaz swoich mocnych stron, cech, zalet: wypisz wszystko co, przychodzi ci do głowy: jaka jesteś, co masz do zaoferowania, co w sobie kochasz, co w tobie kochają inni.

Noś listę przy sobie i zawsze, zawsze, kiedy tylko potrzebujesz uznania, wzmocnienia, zapomnisz choć na chwile o swojej wspaniałości, wyjmuj ją, czytaj i znów się uśmiechnij. Nie wahaj się dopisywać nowych rzeczy, cały czas się rozwijasz więc rozwijaj także listę swoich dokonań, osiągnięć i zmian.

V. I poziom najwyższy – samorealizacja

Samorealizacja pozwala nam na wykorzystanie naszego potencjału warunkując spełnienie i poczucie szczęścia. Tutaj znajdują się potrzeby posiadania celów, spełnienia swojego potencjału, także potrzeby estetyczne, poznawcze,

Jeżeli masz już zrealizowane potrzeby fizjologiczne, dobrze jesz, zapewniasz sobie odpowiednią ilość snu, masz poczucie bezpieczeństwa, uznanie i szacunek, poczucie wspólnoty, wówczas możesz skupić się ma samorealizacji, wyrażaniu siebie, realizowaniu swojego potencjału oraz dążeniu do stanu, w którym czujesz się sobą.

Jak do niego dotrzeć? Poprzez realizację swoich ambicji, możliwości i zdolności. Zastanów się nad swoimi pasjami, talentami, umiejętnościami, doświadczeniami, a także tym, co dalej chcesz w życiu robić i jak wykorzystać swój potencjał.

W odkrywaniu siebie mogą pomóc ci ćwiczenia coachingowe, odpowiednie pytania, a także testy.

Więcej o tym, jak odkryć swoje talenty, mocne strony, zdolności, predyspozycje w artykule: https://karieruje.pl/przetestuj-sie/

Na koniec refleksja

Prześledź odpowiedzi na powyższe pytania. Zobacz, które potrzeby masz zaspokojone, a które nie. Która potrzeba jest szczególnie zaniedbana? O czym zapomniałaś? I pamiętaj, że nasze potrzeby są indywidualne, nie każdy musi zaspokajać je w tym samym stopniu i nie dla każdego poszczególne potrzeby są równie istotne.

I nie denerwuj się, jeżeli nie masz swoich potrzeb zaspokojonych całkowicie. Prawdopodobnie nigdy nie zostaną zrealizowane w 100 procentach. Ale sprawdź siebie, bo być może odkryjesz, co trzyma cię w miejscu, zabiera energię i nie pozwala iść do przodu, kiedy tego pragniesz.

Jedz, módl się i kochaj wedle swych potrzeb ❤❤❤

Fot. G Lopez z Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.