o tym, JaK zacząć praktykować jogę i się nie zniechęcić

Jak to się zaczęło? Od kiedy Joga jest tak popularna?

Tak naprawdę Joga znana jest od tysiącleci. Jednak wielki boom rozpoczął się w latach 60. Ludzie zaczęli szukać sposobów na zmniejszenie negatywnych skutków stresu, zredukowanie napięć i poszukiwanie sensu w życiu. Joga bowiem pomaga wykorzystać wewnętrzną siłę, by zdrowo i mądrze żyć zgodnie z zasadą: źródło radości i szczęścia w życiu leży głęboko w Tobie. Co więcej, doceniono działanie Jogi, która nadaje ciału elastyczność, czujemy się mniej zestresowani i spokojniejsi, pomaga w odnalezieniu wewnętrznego spokoju, przywracaniu zdrowia i zrozumieniu emocji, a także uspokaja system nerwowy, napełnia pozytywną energią.

Sporą popularnością cieszy się joga Iyengara. Nazwa metody pochodzi od B. K. S. Iyengara, który opracował jej założenia. Chodzi o dokładne i poprawne wykonywanie pozycji (po sanskrycku asany) i aby nam w tym pomóc, stosowane są rekwizyty, w tym kostki, maty, paski, koce. Duży nacisk kładzie się także na techniki oddechowe – pranajamę, która wzmacnia działanie asan.

Jak zacząć …

Przygodę warto rozpocząć pod okiem wykwalifikowanego instruktora Jogi lub z kimś doświadczonym, kto wskaże nam, jak poprawnie praktykować. Dlatego pierwszym krokiem jest znalezienie szkoły jogi, odpowiedniego dla siebie miejsca. Jeżeli opanujesz już podstawy, możesz sama eksplorować nowe obszary. Pomogą ci w tym filmy instruktażowe, płyty z nagraniami, książki i magazyny, a solidne podstawy pozwolą ci na wybranie właściwego źródła wiedzy. Później także warto konsultować się z trenerem, instruktorem sprawdzając, czy nie nabrałaś złych nawyków.

Wybrałaś już miejsce, instruktora i co dalej?

Bądź wytrwała i systematyczna. Idealnym rozwiązaniem byłoby praktykować Jogę codziennie. Ale często prowadzimy taki tryb życia, mamy takie tempo, że jest to niewykonalne. Staraj się przynajmniej codziennie znaleźć czas na kilka pozycji lub ćwiczenia oddechowe, a dwa razy w tygodniu weź udział w zajęciach. Już wtedy odczujesz korzyści.
Uwaga, jeżeli masz jakiś problem zdrowotny, który mógłby uniemożliwić ci praktykowanie jogi, skonsultuj się z lekarzem.

I pamiętaj: nie jedz później niż godzinę przed zajęciami, a jeżeli pokusisz się na większy posiłek powinny to być 2 godziny.

… i się nie zniechęcić

Nie zniechęcaj się, jeżeli Twoje pozycje nie są właściwe, nauczysz się ich, Joga wymaga wytrwałości. Joga to nie błyskawiczne sukcesy. Nie zniechęcaj się również widokiem instruktora, który z niezwykłą łatwością wykonuje trudne pozycje. To wymaga wielu lat ćwiczeń. Po to, by uzyskać korzyści płynące z praktykowania jogi nie musisz poznać i opanować ich natychmiast, wystarczy kilkadziesiąt podstawowych pozycji. Z czasem będziesz powiększała swoją elastyczność. Dlatego przyjmij metodę małych kroków, idź do przodu cierpliwie i wytrwale. A stanie na głowie zostaw jako challenge na dalszym etapie.

W Jodze nie ma miejsca na współzawodnictwo, istotne jest własne tempo. Szanuj siebie, innych, współpracuj ze swoim umysłem, nie zmuszaj ciała do pozycji, które z łatwością zrobisz za jakiś czas. Praktykowanie Jogi ma być spokojne i bezpieczne. Wsłuchaj się w siebie, praktykuj w swoim rytmie.

Ale w co ja się ubiorę?

Nie przejmuj się ubiorem. Widzisz reklamy modnych ciuchów i myślisz sobie: Czy to konieczne? Niektórych to motywuje do uczęszczania na zajęcia, do działania. Jeżeli to dotyczy Ciebie śmiało, poszalej na zakupach. Ale jeżeli nie masz na to ochoty, poluzuj. Ma być wygodnie. W zależności od upodobań wystarczy bluzka, getry i może przyda się sweter lub bluza na początku i na końcu zajęć.

Sprzęt? Idąc na zajęcia do klubu fitness sprzęt będzie tam zapewniony. Jeżeli rozpoczynasz przygodę z Jogą nie kupuj od razu akcesoriów. Najpierw spróbuj, zobacz, doświadcz i zdecyduj, co dalej.

Jak praktykować jogę?

Po pierwsze warto wiedzieć, czym jest Joga. Istnieją bowiem różne podejścia. Poznaj kilka z nich, wybierz najbardziej odpowiadające Tobie,

Po drugie, spójrz realnie na swoje cele. Co chcesz osiągnąć dzięki Jodze? Elastyczne ciało, spokój ducha? Chcesz nauczyć się relaksować, a może włączyć Jogę w styl życia?

Po trzecie, bądź cierpliwa, nie wszystko od razu, nie oczekuj natychmiastowych efektów, bądź miła dla siebie, dla innych, nie frustruj się niepowodzeniami, porażkami albo tym, że wydaje Ci się, że nie robisz postępów.

Po czwarte, jeżeli jesteś osobą, która szybko się nudzi, może spróbuj chodzić do różnych instruktorów, na różne zajęcia.

I po piąte, oddychanie. Oddech jest niezwykle istotny w Jodze. Na początku połączenie oddechu i ruchu może być dla Ciebie dużym wyzwaniem. Na zajęciach instruktor uczula, kiedy brać wdech, a kiedy wydech podczas wykonywania poszczególnych pozycji. Główna zasada: przy wdechu ciało się otwiera, przy wydechu zamyka. Oddech poprzedza ruch o kilka sekund, a więc najpierw oddech potem pozycja. 

A warto zacząć praktykować Jogę i się nie zniechęcić, bo …

… na co dzień zaczniesz uświadamiać sobie swoje myśli i uczucia, emocje, doznania. Twoje relacje z ludźmi staną się bardziej harmonijne.
W Jodze istotna jest samoobserwacja. Bądź świadoma swoich myśli, tego jak się zachowujesz, nie oceniaj i nie złość się na siebie, zwracaj uwagę na swoje stany, myśli, reakcje na wydarzenia, na innych, na otoczenie. Zacznij świadomie przeżywać dzień.

Wytrwałe praktykowanie Jogi pozwoli zmienić Ci Twoje postawy, czyli uprzedzenia umysłu, przejawiające się w zachowaniu, w myśleniu i w mowie. Joga pomoże Ci się zatrzymać, sprawdzić swoje postawy w stosunku do życia, do siebie, do innych. Odkryjesz, które się nie sprawdzają, które Cię gubią i otrzymasz szansę zastąpienia je innymi. Dzięki samoobserwacji będziesz miała okazję do zrozumienia siebie. Jakie są przyczyny Twoich nawyków? Odkryj je.

Joga to świadome życie, dotyczy także odżywiania. Zacznij praktykować umiar, nie przejadaj się i nie głódź, jedz, kiedy jesteś głodna. Przed posiłkiem wycisz się, uspokój, jedz uważnie, powoli. Skupiaj się na danej czynności.

A zatem …

Ciało bardziej elastyczne, lepsza kondycja, lepsze samopoczucie, więcej siły i wytrzymałości oraz duuużo energii!!! A przede wszystkim postawy, które będą Cię wzmacniać.
Odkrywanie Jogi może być fascynujące. Sama przekonaj się o tym 🙂

Więcej: Co daje JOGA?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.