Zdarzyło Ci się kiedykolwiek, że oglądałaś jakąś trasę na mapie, widziałaś, że to całkiem niedaleko. Niestety okazało się, że to, co widziałaś na papierze, było zupełnie inne w realu. Piękna, krótka i łatwa z pozoru droga, okazała się wyboista, piaszczysta, trudna i pod górkę.

Droga weryfikuje to, czy naprawdę czegoś chcemy, ile jesteśmy w stanie poświęcić, by to osiągnąć, jak ciężko jesteśmy w stanie pracować. Sprawdza naszą motywację. Droga może okazać się zbyt trudna i wyboista. Wielu rezygnuje, porzuca marzenia.

Jedno jest pewne, będziesz miała chwile zwątpienia. Ale to od Ciebie zależy, czy będziesz jedną z wielu, która zrezygnuje, porzuci marzenia. Bo tylko nieliczni w obliczu trudności z jeszcze większym uporem zmierzają do celu.

Widzimy ludzi sukcesu, ludzi, którzy osiągnęli coś, czego my sami pragniemy, lecz nie uświadamiamy sobie ile musieli przezwyciężyć, ile przeszkód pokonać. Większość z nas ma pod górkę, większość z nas na drodze do celu spotykają przeszkody, napadają wątpliwości. I najczęściej od nas zależy czy pójdziemy dalej.

A gdyby tak mimo wszystko z jeszcze większym uporem zmierzać do celu…

Wytrwałość to determinanta sukcesu, oznacza pasję i konsekwencję w osiąganiu celów, upór, umiejętność niepoddawania się w obliczu trudności. Dlatego, by osiągnąć cel, codziennie trzymaj się planów na przyszłość, bądź gotowa na porażki, błędy. Trwaj uparcie przy swoich planach i zamiarach.
A kiedy nadejdą przeszkody, wytrwałość może pomóc je pokonać.

Pozostaje więc odpowiedź na pytanie:

Jak pielęgnować w sobie wytrwałość? Może poniższe rady okażą się przydatne …

  • ustal cel, określ swoje pragnienia: poświęć trochę czasu na to, by zastanowić się, jaki dokładnie cel chcesz osiągnąć, warto określić także termin jego realizacji,
  • rozwijaj nawyk: każdego dnia poświęć czas na realizację celu; możesz zacząć od poświęcenia 5 minut, następnie zwiększ go do 10 minut i tak dalej; jasny harmonogram sprawi, że praca nad celem stanie się twoim nawykiem, będzie częścią rutyny;
    • a może uda ci się połączyć twój cel z już istniejącym nawykiem: jeżeli chcesz nauczyć się języka obcego, czytaj książkę językową podczas podróży do pracy albo wgraj lekcje na telefon, skorzystaj z aplikacji i słuchaj lekcji np. podczas biegania, gotowania lub sprzątania,
  • podziel cel na mniejsze części bądź etapy: podział celu na kilka mniejszych zadań umożliwi Ci śledzenie postępów; po zrealizowaniu poszczególnych etapów odczujesz satysfakcję i zyskasz motywację, by pracować dalej nad realizacją celu,
  • dowiedz się, co cię napędza i motywuje do osiągnięcia celu: poznaj swoją motywację, warto wiedzieć, co da Ci power i napędzi Cię do działania na początku drogi;
    • możesz w tym celu wykonać swój profil motywacyjny – jest to kwestionariusz online, który pokaże Ci Twoje indywidualne potrzeby, wartości i talenty, co i na ile Cię motywuje oraz jak możesz wykorzystać Twoje mocne strony; wykonanie profilu jest płatne, dla zainteresowanych link na dole strony;
    • możesz również wykonać test na styl motywacyjny, który podpowie, co Cię inspiruje i pobudza do działania (kwestionariusz znajdziesz w sieci, więcej dole strony),
  • wizualizuj swój cel, marzenie: umieść przypomnienie o celu w widocznym miejscu, przypnij zdjęcia (np. wymarzonego domu) na lodówce, lustrze, to dodatkowo Cię zmotywowuje; kiedy poczujesz, że zaczynasz odpuszczać, odtwórz wizję celu, wyobraź sobie, jak będziesz się czuć, kiedy już uda Ci się realizować cel,
  • spraw, by osiąganie celu stało się ciekawsze, a może nawet ekscytujące: proces osiągania celu możesz dodatkowo uatrakcyjnić nagradzając się po osiągnięciu każdego etapu; ustal sobie jakąś nagrodę: koncert, kino, prezent, odrobina luksusu; a jeżeli droga do osiągnięcia celu wymaga prac monotonnych i rutynowych, wówczas zastanów się, jak jeszcze możesz umilić sobie czas podczas wykonywania nudnych zadań (może muzyka, audio book),
  • stwórz sieć wsparcia: znajdź w swojej okolicy grupę wsparcia, która dąży do podobnego celu; inni ludzie mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, a dzięki temu dowiesz się, jak radzić sobie z trudnościami, walczyć z pokusami. Porozmawiaj z zaufanymi członkami rodziny lub przyjaciółmi o tym, czego doświadczasz i zasięgnij ich porady; a może spotkaj się z doradcą, coachem, specjalistą, który zapewni fachowe wsparcie; nie bój się prosić innych o pomoc,
  • słuchaj zdania innych, ale nie pozwól sobie go narzucać: zawsze znajdą się wokół nas ludzie, którzy nie będą wspierać, ani nas, ani naszych celów; warto ich słuchać (inne poglądy mogą nas wzbogacić i rozwijać), ale nie możemy pozwolić, by inni narzucali nam to, w co mamy wierzyć, jakie mamy mieć pragnienia, czego chcieć od życia; nie każdy będzie oferował nam konstruktywną krytykę, dlatego zawsze zastanów się, czy rady tych osób mogą stanowić dla Ciebie wskazówki, wzmacniają cię czy wręcz przeciwnie,
  • zaakceptuj to, że porażki się zdarzają: nawet najbardziej spełnione osoby doświadczyły w życiu porażek, zawiodły nie raz; różnica między nimi, a ludźmi żyjącymi w strachu przed porażką polega na tym, że ludzie sukcesu podnoszą się po porażce, uczą się z doświadczenia i podejmują kolejną próbę; oni wiedzą, że porażka jest po prostu częścią osiągnięć; dlatego nie osłabiaj się snuciem katastroficznych wizji, postrzegaj porażkę jako lekcję, wyciągnij z niej wnioski i pamiętaj, że porażki zdarzają się wszystkim,
  • sprawdź przyczyny niepowodzeń: jeśli ciągle próbujesz dotrzeć do celu, ale napotykasz przeszkody i problemy podczas próby jego osiągnięcia, poświęć trochę czasu na zastanowienie się, dlaczego tak się dzieje. Oceń racjonalnie swoje działania i talenty, aby sprawdzić, czy są naprawdę wystarczające, by osiągnąć cel; może potrzebujesz więcej pomocy, nabycia nowych umiejętności lub wiedzy; określ czego Ci brakuje i uzupełnij wiedzę,
  • zachowaj pozytywne nastawienie i pamiętaj, że masz wpływ na to, co się dzieje: zastanów się, czy sama się nie sabotujesz, pamiętaj, że negatywne uczucia mogą powstrzymać Cię przed osiągnięciem pełnego potencjału; jeśli czujesz, że utknęłaś i trudno Ci iść dalej, sprawdź, czy przypadkiem Twoja negatywna postawa nie jest tego przyczyną; przekonasz się, że utrzymywanie pozytywnego nastawienia sprawi, że inni chętniej pomogą ci osiągnąć twoje cele.

A gdy dostrzeżesz u siebie brak zaangażowania

Jeśli czujesz się pokonana, zdemotywowana, zniechęcona, możesz się wyłączyć na kilka chwil, uciec od rzeczywistości: takie krótkie, kontrolowane chwile odpoczynku mogą być świetnym sposobem na naładowanie się i ponowny start. Włącz swój ulubiony serial, muzykę, weź ulubioną książkę, wyjdź na spacer, nawodnij organizm, zjedz dobry i wartościowy obiad, porządnie się wyśpij. I nie obwiniaj się za poświęcenie czasu na to, aby odpocząć i naładować baterie.

Uwaga: Jeśli jednak spędzasz cały wolny czas “uciekając”, możesz stracić swój cel z oczu i pewnego dnia okaże się, że przestałaś go realizować.
Nadużywanie alkoholu i innych substancji jest szczególnie niebezpieczną formą ucieczki. Poszukaj raczej zdrowszych sposobów zmiany nastroju, takich jak ćwiczenia, sauna, spotkania z przyjaciółmi;

A jeżeli stwierdzisz, że cel jest nieosiągalny

To nie poddanie się czy rezygnacja, lecz efektywne wykorzystywanie swojego czasu i umiejętności. Poszukaj celu, który jest równoległy do ​​pierwotnego lub zmień całkowicie kierunek, w którym będziesz podążać. Nie bój nie zrezygnować, bowiem lęk przed rezygnacją z własnych decyzji może spowodować, że staniesz się osobą upartą, która będzie tak mocno skupiona na tym, czego chce, że nie zauważy, że wygrywa bitwę, lecz w efekcie przegra wojnę.

Powodzenia!

 

 

Jeżeli masz inne sposoby na pielęgnowanie w sobie wytrwałości podziel się nimi w komentarzach 🙂

 


Do poczytania:

  • Reiss Motivation Profile
  • sprawdź swoje DNA motywacyjne (Tamara Lowe, “Zmotywuj się!”, Wyd. Rebis. 2010): test na styl motywacyjny, o tym, że każdy z nas jest inny, co innego go inspiruje i pobudza do działania;

Do obejrzenia:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.