Moja mała wielka firma. Pięknie to brzmi. Ale co warto zrobić i wiedzieć, by zostać szczęśliwym posiadaczem dobrze prosperującej firmy?

Oto 5 elementów, które są niezbędne, by odnieść sukces w biznesie

I. Twoje predyspozycje i cechy

Nasze predyspozycje określają to, czy mamy do czegoś odpowiednie umiejętności i usposobienie. A więc, czy posiadasz predyspozycje i cechy, dzięki którym Twoja firma będzie się rozwijać? Po pierwsze własna firma to realizowanie ogromnej potrzeby niezależności, swobody, autonomii, a także kreatywności i rozwoju. Jeżeli cenisz sobie takie wartości jak stabilizacja, bezpieczeństwo, spokój, to działalność gospodarcza może nieco je zaburzyć.  

Co więcej, z pewnością przyda się sporo optymizmu, byś pomimo problemów i niepowodzeń potrafiła iść dalej. A zatem, czy jesteś zdeterminowana, wytrwała, cierpliwa? Te cechy mogą okazać się niezbędne, jeżeli pierwsze pieniądze przyjdą po kilkunastu miesiącach pracy. Do listy dodam jeszcze samodyscyplinę, odpowiedzialność, samodzielność i pracowitość. Przydatne będą zdolności organizacji pracy, zarządzania finansami, a także umiejętności interpersonalne, jak komunikatywność czy rozwiązywanie problemów.

Przedsiębiorca to zawód wymagający dyscypliny, elastyczności, gotowości do podejmowania ryzyka oraz intuicji, by dostrzegać, przewidywać oraz wykorzystywać szanse i okazje. Lubisz wyzwania? Własna firma to ciągły rozwój, realizowanie nowych celów, zadań, stawianie czoła wyzwaniom. Upadki są nieuniknione, błędy się zdarzą. Czy potraktujesz to jak okazje do nauki, wyciągniesz wnioski i z tym większym uporem będziesz rozwijać swój biznes dalej?

Warto wspomnieć o wiedzy, której posiadanie znacznie ułatwi zarówno rozpoczęcie działalności, jak i dalsze prowadzenie biznesu. Czy masz wiedzę z zakresu marketingu i sprzedaży, doświadczenie handlowe, wiesz jak rozmawiać z klientami? Tutaj pomogą szkolenia, czytanie literatury, czasopism tematycznych oraz wsparcie osób, które już prowadzą własną firmę i podzielą się swoją wiedzą. 

II. Motywacja 

Dlaczego rozważasz prowadzenie własnej firmy? Decyzję podejmujesz z powodu desperacji czy inspiracji? Masz motywację od – czyli uciekasz od czegoś, czy do, inspiruje Cię twoje dążenie? Frustruje Cię dotychczasowe zajęcie, praca na etacie? Uciekasz z niej? A może masz pasję do tego, co będziesz robić w ramach firmy?

Jeżeli robisz to na siłę, bo chcesz udowodnić komuś, że potrafisz, że dasz radę, to jest to słaba motywacja, szybko uleci. Ale jeżeli widzisz prawdziwy sens w tym, co robisz, a co więcej jest to spójne z twoimi wartościami i masz poczucie misji, Twoja motywacja poszybuje w górę. Zastanów się, po co to robisz. Zbuduj motywację, prawdziwą i pozytywną, zgodną z wartościami. Jeżeli firma to Twoje pragnienie, prawdziwy cel, a to co masz w niej robić jest Twoją pasją, to jest bardzo duża szansa, że zaangażujesz się na 100%, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo powodzenia. 

III. Świadomość

Niezwykle istotna jest świadomość wad i zalet prowadzenia działalności gospodarczej. Warto to rozważyć, by mieć obraz sytuacji i zdarzeń, które możemy napotkać prowadząc własną firmę. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, na co uważać, co dobrze przemyśleć. 

Prawdą jest, że wiele rzeczy jednych przeraża, a innych kręci i ekscytuje. Dlatego trudno zrobić jasny podział na blaski i cienie bycia przedsiębiorcą. Ale spróbujmy. 

Zalety prowadzenia własnej firmy, czyli blaski:

  • pracujesz na siebie i dla siebie,
  • masz poczucie ogromnej satysfakcji, swobody, niezależności, wolności,
  • ty jesteś swoim szefem, ty decydujesz, które zlecenia przyjmujesz, z kim pracujesz, kogo zatrudniasz, które pomysły wdrażasz, z kim nawiązujesz relacje biznesowe,
  • to szansa na samorealizację i samorozwój, stale podnosisz swoje kompetencje,
  • sam ustalasz czas pracy, pracujesz gdzie chcesz, co zapewnia Ci dużą elastyczność,
  • duża swoboda związana urlopem,
  • koszty prowadzenia działalności pomniejszają podatek dochodowy, istnieje możliwość odliczenia wielu rzeczy, w tym usług i sprzętów od podatku (pod warunkiem, że wykorzystujesz je w związku z prowadzeniem firmy),
  • robisz to, co lubisz, a być może i kochasz, i jest to Twoje źródło zarobku, pasję i zainteresowania realizujesz prowadząc biznes,
  • realizujesz swoje marzenia, plany, cele, 
  • brak mobbingu, dyskryminacji w miejscu pracy,
  • nieskrępowana możliwość realizacji własnych pomysłów,
  • sam tworzysz swoje miejsce pracy, decydujesz o meblach, sprzęcie, otoczeniu,
  • decydujesz o swoich obowiązkach, na co przeznaczasz czas i energię,
  • brak górnej granicy zarobków/dochodów,
  • ty kreujesz swoje miejsce pracy;

Minusy, wady i cienie:

  • ryzyko niepowodzenia,
  • duża odpowiedzialność prawna i finansowa za firmę, siebie, za pracowników, jeżeli ich masz, 
  • prowadzenie firmy kosztuje, czasami dużo czasu, energii, pracy, a trud nie zawsze się zwraca,
  • stres,
  • przedsiębiorcą jesteś 24 godziny na dobę,
  • brak minimalnej kwoty zarobków, możesz nie mieć przychodów, a koszty prowadzenia firmy będą zawsze,
  • nieregularność dochodów,
  • nielimitowany czas pracy, pracować możesz nawet po 12 godzin,
  • możliwy brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa,
  • konieczność podążania za trendami, obserwowanie zmian na rynku,
  • konieczność oszczędzania na emeryturę, zadbanie o przyszłą emeryturę,
  • brak płatnego urlopu,
  • obowiązki związane z rozliczaniem składek ZUS, obowiązki podatkowe (ale można zlecić formalności do biura rachunkowego),
  • udoskonalanie produktów i usług, inwestowanie, zakupy urządzeń, sprzętów,
  • znajomość przepisów związanych z prowadzoną działalnością,
  • jesteś swoim szefem, ale w efekcie masz tych szefów wielu: to klienci, goście (jeżeli prowadzisz restaurację) są twoimi szefami, a duża konkurencja może dodatkowo wpłynąć na ich wymagania,
  • konieczność samomotywowania, w przypadku braku sukcesów możliwy spadek motywacji; 

Wyróżnione przeze mnie cienie i wady prowadzenia własnej firmy są do ominięcia, do zminimalizowania ich uciążliwości. Zakładając własną działalność warto korzystać z usług biur rachunkowych, a także pomocy urzędów miasta kierowanej do przedsiębiorców oraz osób, które planują rozpoczęcie działalności gospodarczej, w postaci bezpłatnych konsultacji, wsparcia finansowego, marketingowego, a także merytorycznego, w tym doradztwa podatkowego i prawnego.

IV. Pomysł

Ważne pytanie: Skąd wziąć pomysł? Jaki produkt może zostać kupiony? Po pierwsze, poznaj oczekiwania i potrzeby klientów, a następnie znajdź sposób, by je zaspokoić. Tak naprawdę pomysły mogą przyjść zewsząd. Warto się inspirować, dlatego w tym celu czytaj, oglądaj, rozmawiaj z ludźmi, znajomymi, rodziną. Poszukaj czegoś, co sam chcesz kupić, czego sama potrzebujesz. Nie porzucaj od razu żadnego pomysłu, bowiem jeden może rozwijać kolejne.

Następnie rozważ jaką wartość dostarczyłby dany produkt lub usługa klientowi. Jakie korzyści otrzyma dzięki Twojej usłudze lub produktowi. Mówienie językiem korzyści to podstawa marketingu. Ale to inna lekcja.

V. Wsparcie

Trudno nam czasami wszystko ogarnąć. Co więcej, nie zawsze będziemy mogli robić wszystko samemu. Doba okaże się za krótka, zasoby energii też mamy ograniczone. A wsparcie pozwoli nam skupić się na najważniejszych kwestiach, na tych, w których jesteś najlepszy, wymiatasz. Pozostałe zleć osobom, które zrealizują to lepiej.

Poszukaj grupy wsparcia, mentora. Potrzebujemy wokół siebie osób, które wierzą w nasz pomysł, zmotywują nas dodatkowo, pomogą przetrwać trudne momenty.

Lecz największym wsparciem będziesz dla siebie ty sam. Stosuj afirmacje, mów do siebie pozytywnie, wzmacniaj się regularnie. Codziennie. To pomoże uporać się z bieżącymi trudnościami i problemami.

‘Start with why’

Nie ma recepty na udamy biznes. Mówi się, że ok 50% firm upada w pierwszym roku, często dlatego, że brakuje wytrwałości ich właścicielom (co również potwierdzili moi rozmówcy :)). Dlatego ważne jest abyśmy mieli poczucie sensu tego, co robimy i zgodnie z zasadą ‘start with why’ zacznijmy od zastanowienia się, po co nam firma, co nam da, jakie są nasze motywacje do jej prowadzenia.

Zasadniczym elementem jest określenie misji firmy, czyli jej filozofii, najważniejszych celów, jej credo, wartości. Misja inspiruje, motywuje, określa dokąd firma zmierza, do czego aspiruje. Warto wiedzieć, po co to robimy. Jest to element niezwykle pobudzający do działania. 

A Ty co uważasz? Co jest ważne, by odnieść sukces w biznesie? Podziel się tym w komentarzu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.