Już od bardzo dawna wykorzystywano kąpiele parowe w celach relaksacyjnych oraz leczniczych. Wiele źródeł wskazuje na obecność rytuałów związanych z kąpielami, a sauny w najróżniejszych postaciach istniały zarówno w Rzymie, Grecji, Egipcie, jaki i Azji Centralnej.

Być może ze względu na skandynawski klimat, śnieg czy niskie temperatury, Finowie rozpowszechnili korzystanie z saun i są jej największymi popularyzatorami. W Finlandii można podziwiać ich ogromną różnorodność, ulokowane są w lasach, w centrach miast, zbudowane z brył lodu lub pod ziemią. Saunowanie jest bardzo zakorzenione w kulturze fińskiej. Świadczyć o tym może tradycja korzystania z sauny przed rozpoczęciem wieczerzy wigilijnej i celebrowania Świąt Bożego Narodzenia. Co więcej, w saunie suszono pranie, a także gotowano, wędzono ryby. Chociaż dziś nie jest to już tak popularne, o przepisach oraz o tym, jak wygląda przyrządzanie potraw w saunie można dowiedzieć się z książki Katariiny Vuori  „Saunakeittokirja”.

Saunowanie to miejski sposób na dbałość o zdrowie, wypoczynek, relaks

W miastach bez problemu znajdziemy miejsca, w których można zażyć oczyszczającej i odprężającej kąpieli dającej komfort psychiczny oraz dostarczającej pozytywnych emocji. Dzięki wysokiej temperaturze następuje dotlenienie komórek w organizmie, a podlewanie rozgrzanych kamieni wodą powoduje powstanie pary, która z kolei ma działanie oczyszczające skórę. Poza obniżeniem tętniczego ciśnienia krwi, pobyt w saunie wycisza, relaksuje, poprawia nastrój, samopoczucie, zwiększa się odporność na infekcje, a miłośnicy kąpieli parowych chwalą sobie to, że rzadziej się przeziębiają. Niestety nie każdy może korzystać z sauny, dlatego warto uzyskać dokładne informacje o przeciwwskazaniach zanim wybierzemy się do miejskiego SPA.

Obecnie mamy niezwykle szeroki wybór saun, w tym parowe, suche, czy też na podczerwień. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

Sauna parowa, inaczej turecka lub rzymska, w której zwykle temperatura osiąga poziom do 65 °C. Temperatura relatywnie niewysoka, ale w saunie panuje bardzo duża wilgotność. Warto pamiętać, by wchodząc do sauny parowej, spłukać wodą siedzisko i można zacząć się relaksować.

Sauna fińska, inaczej sucha. Najczęściej temperatura waha się w niej od 60 do 90 °C. Jeżeli jesteś pierwszy raz usiądź na niższej ławce, im wyżej tym goręcej. Do sauny suchej wchodź z ręcznikiem, całe ciało musi się na nim znajdować. Atrakcyjności saunom suchym dodają dodatkowe seanse polegające na wachlowaniu ciepłego powietrza przez sauna mistrzów lub mistrzynie wzbogaconego o zapach olejków przy dźwiękach muzyki. Potrafią wprawić w niesamowity nastrój.

Jak korzystać? O czym pamiętać?

Aby wszyscy użytkownicy mogli czerpać przyjemność z saunowania, obowiązują pewne reguły. To miejsce odprężenia, wyciszenia, medytacji, więc należy unikać głośnych rozmów. Wizyta w saunie odpręża, ale może być także bardzo wyczerpująca. Dlatego warto zadbać również o własny komfort, pić duuuuużo wody i odpoczywać. Jednorazowy pobyt w saunie to czas od 8 do 12 minut (warto pozwolić sobie na 3 – 4 takie seanse), a po wyjściu z kapieli w saunie należy wziąć prysznic najpierw pod ciepłą wodą, by zmyć pot, a następnie schładzać stopniowo ciało, zaczynając od nóg, rąk w kierunku tułowia i serca. I ważne: odpoczynek – powinien trwać tyle, ile trwała kąpiel w saunie

Choć zdarza się, że niektórym przeszkadza bądź krępuje popularna w saunach strefa nagości, przyczyną są względy zdrowotne i higieniczne. A w przypadku jakichkolwiek pytań bądź wątpliwości związanych z korzystaniem z sauny czy etykietą, można udać się do obsługi.

Przyjemnego relaksu 🙂

P.S. A jak sauna działa na Was?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.