Radosny uśmiech i zdrowy śmiech

Najsłynniejszy, a jednocześnie najbardziej tajemniczy uśmiech należy oczywiście do damy namalowanej przez Leonarda da Vinci. Rozszyfrowaniu go postanowili sprostać badacze z Uniwersytetu Amsterdamskiego, którzy wykorzystując program komputerowy do interpretacji uczuć na podstawie badania twarzy ustalili, że w 83 proc. uśmiech Mona Lisy wyraża szczęście, w 9 proc. niesmak, w 6 proc. strach, a w 2 złość.

Co za uśmiech!

Zatem z uśmiechem bywa niestety tak, że może być zarówno reakcją na radość, jak i być prezentowany także przy braku tejże emocji, np. przez grzeczność, poczucie przymusu, konwenanse. Jeszcze do niedawna sądzono, że dzięki uważnej obserwacji czyjejś mimiki jesteśmy w stanie rozpoznać nieszczery uśmiech. Ale o tym za chwilę.

W XIX wieku Guillaume Duchenne, lekarz francuski, opisał różne typy uśmiechów. Za ten najbardziej szczery i prawdziwy uznawany jest tzw. uśmiech Duchenne’a, który cechuje zarówno napięcie mięśni wokół ust, jak i oczu. W jego efekcie możemy zaobserwować podniesione kąciki ust, policzki i zmarszczki wokół oczu. Drugi typ to uśmiech wymagający tylko użycia mięśni wokół ust i dziś można dostrzec go u sprzedawców, prezenterów. To jest także taki uśmiech wyrażający grzeczność – choć brakuje w nim radości, pokazujemy drugiej osobie, że jej słuchamy. Jest jeszcze uśmiech z gatunku nieszczerych, kiedy to wystawiamy nawet na wierzch kilka zębów, zwykle wtedy, kiedy szef opowiedział ci dowcip. I umówmy się kawalarz z niego żaden, a nie wypada się zdziwić i po prostu wyjść.

Jest także uśmiech wahający się, czyli osoba go posiadająca myśli coś w stylu, „co tu się za chwilę wydarzy”. Zwykle pojawia się, kiedy chcemy ukryć nasze wahanie i niepewność. Rozchylamy usta, a nasz uśmiech wydaje się bardzo ostrożny i czujny.

I oczywiście nie można nie wspomnieć o uśmiechu przez zaciśnięte zęby. To raczej pokazanie nieprzyjemnej emocji, ale jednocześnie wskazuje, że właściciel uśmiechu jest twardzielem i potrafi przyjąć krytykę. Uśmiech ten nie ma na celu udawania niczego, po prostu pokazanie, że nie jesteśmy obecnie w szampańskim humorze.

Jest jeszcze kilka rodzajów uśmiechu, które można by opisać, ale dziś nie o tym. Warto jednak pamiętać, że ten prawdziwy powstaje poprzez napięcie mięśni po obu stronach ust oraz mięśni wokół oczu. To bardzo ważne, bo właśnie tak wygląda prawdziwy uśmiech. Oczy są niezwykle ważne w tym procesie. Wyrażają szczęście, radość, rozbawienie.

Kiedyś sądzono, że nie potrafimy świadomie kontrolować mięśni wokół oczu, więc jesteśmy w stanie rozpoznać, czy ktoś uśmiecha się do nas szczerze czy też nie. Ale niedawne badania dowodzą czegoś innego. Prawie 2/3 ludzi jest w stanie uaktywnić mięśnie wokół oczu i udawać szczery uśmiech. Pod warunkiem, że się nie zapomną.

Uśmiech zdrowotny

Warto się uśmiechać i to jak najwięcej, bowiem skutkuje wieloma korzyściami. Uśmiechając się jesteśmy w stanie poprawić nasze samopoczucie, bez użycia karty kredytowej. Mózg bowiem odbiera sygnały mimiczne, co wpływa na nasz nastrój. Ale jest druga strona medalu. Mina naburmuszona, nabzdyczona, niezadowolona aktywuje ośrodek złości i strachu w naszym mózgu. Warto zatem nawet w ponury dzień, na siłę sprawić sobie uśmiech. Choć początkowo bywa trudno, z czasem zaczniesz czuć się tak dobrze, jak udajesz.

Zatem uśmiechaj się sama do siebie, uśmiechaj się prawdziwie i całymi oczami. Uśmiechnij się i ubierz dobry humor.

Pamiętaj, że to, co nosimy na twarzy jest o wiele ważniejsze od ubrań, które nosimy na grzbiecie. A najlepiej nosić co? No pewnie, że uśmiech. Szczególnie teraz jest jak najbardziej wskazany.

Śmiech w życiu codziennym

Z uśmiechem jeszcze damy sobie radę, ale czy potrafimy śmiać się na zawołanie?

Śmiech jest przejawem radości i szczęścia. I oczywiście najlepiej jeżeli ogarnia nas spontaniczny śmiech, ale zapewne znajdą się sposoby, które są w stanie go wywołać u ciebie. W związku z ogromnymi korzyściami, które daje śmiech, warto spróbować i dawkować sobie to, co nas rozbawia, powoduje, że nawet w pochmurny dzień parskniemy śmiechem.

Dlatego mniej telewizji informacyjnej, a więcej komedii, a tu już dowolność: kabarety, standupy, filmy, seriale komediowe, książki humorystyczne, blogerzy, vlogerzy, którzy nas bawią.

Śmiech śmiechu wart, czyli o pozytywnych skutkach śmiechu

Zatem śmiech:

  • powoduje rozluźnienie organizmu, rozładowanie napięcia, a tym samym łagodzenie negatywnych skutków stresu,
  • wspiera układ odpornościowy; według badań, częste śmiechy, ale nie takie lekkie, skąpe, tylko prawdziwe i głośne, pobudzają aktywność komórek, tzw. natural killers, które zwiększają odporność organizmu,
  • zmniejsza odczuwanie bólu, a to prawdopodobnie z powodu działania endorfin, czyli hormonów szczęścia, które właśnie zmniejszają ból, a także redukują poziom stresu, oddziałują na emocje, nastrój i procesy uczenia, a śmiech zwiększa produkcję endorfin w układzie nerwowym; badania potwierdzają, że u osób, które się śmieją, granica bólu zwiększa się,
  • pobudza krążenie, podnosi ciśnienie krwi, pomaga w rozkurczaniu się mięśni, a to także łagodzi napięcie i ból,
  • głośny i niepohamowany poprawia dotlenienie organizmu, w tym mózgu oczywiście;

Joga śmiechu / Laughter Yoga

Pożyteczne właściwości śmiechu doceniane są coraz bardziej. I tak popularność zdobywa joga śmiechu. Na czym polega?

To praktykowanie śmiechu, który wywoływany jest w związku z wykonywaniem ćwiczeń, technik oddechowych i relaksacji. Podstawowym założeniem jest przekonanie, że śmiech, tak jak ten spontaniczny, zapewnia korzyści dla naszego ciała, umysłu i ducha. Umysł nie wie, że człowiek tylko udaje. Chociaż praktyka wygląda dość zabawnie i pomimo początkowej rezerwy, prawdopodobnie zarazisz się śmiechem na całego.

W ramach Jogi śmiechu prowadzone są zajęcia, które zwykle trwają ok. 20 minut, a po nich poprawia się nasze samopoczucie. Regularna praktyka czyni, że doznajemy też korzyści określonych powyżej.

Joga śmiechu pochodzi z Indii, a zapoczątkował dr Madan Kataria.

Ale że o jodze nie ma, co pisać, trzeba praktykować, zapraszam do ćwiczeń!

Więcej: Joga śmiechu – warm up | Karin Lesiak | TEDxLazarskiUniversity

Więc sobie pośmiechujmy

Dzięki śmiechowi poprawiasz odporność, zmniejsza się napięcie psychiczne, poprawia się oddech i odporność. Efektem regularnego śmiechu jest odprężone ciało. I chociaż depresji nie wyleczy, to na pewno nie zaszkodzi i pomoże złagodzić jej objawy.

Dlatego zapewnij sobie codzienną dawkę śmieszków: oglądaj filmy, zdjęcia, czytaj dowcipy. Zrób listę filmów, programów, które rozśmieszają cię do łez. Do wyboru: komedie, kabarety, stand – upy, czy Familiada.

A poza tym znacznie częściej się uśmiechaj.

Siła uśmiechu jest ogromna, uśmiech widać, słychać i czuć. Jest w stanie nastawić cię na radosne działanie. Bo uśmiechając się, wprawiamy się w stan radosny. Może początkowo będzie ci trudno, ale z czasem zaczniesz czuć się tak dobrze, jak udajesz.

Nie masz ochoty się uśmiechnąć? Przywróć uśmiech na twarzy na siłę. Przypomnij sobie coś wesołego, zanuć piosenkę, zatańcz. Bowiem działania i uczucia są jednoczesne. Co więcej, to właśnie działanie jest pod twoją kontrolą, uczucia mniej, ale możesz na nie wpływać właśnie poprzez kontrolowanie swoich działań. Zatem uśmiech czyni radosnym.

A co Ciebie rozbawia do łez?

Więcej:

Obraz Alexas_Fotos z Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.