Cel to produkt twojej pracy, wysiłków oraz dążeń. To efekt Twoich działań, to przyszłe zdarzenie, które zrealizujesz dzięki działaniu.
Cel to kierunek zmian, punkt, do którego zmierzasz. To coś, co chcesz osiągnąć. 

 

Jeżeli ktoś nie wie, do jakiego portu chce przypłynąć, żaden wiatr mu nie sprzyja” 

 

Seneka

Dlatego tak ważne jest świadome formułowanie celów życiowych i zawodowych.

Jeżeli cel jest jasno określony, wówczas nasz mózg automatycznie prowadzi nas do jego realizacji. Cel określa precyzyjnie punkt, do którego zmierzamy. Trudno osiągnąć coś, od czego uciekamy, bo mózg nie radzi sobie z zaprzeczeniami. Aby mózg prowadził do realizacji celu, pamiętajmy, by był pozytywnie określony. Dlatego nie określaj tego, czego nie chcesz, jakiego stanu nie chcesz doświadczać. Zamień go na stwierdzenie określające to, czego pragniesz. Na przykład: “nie chcę się bać” – zamienię na stwierdzenie “chcę być odważna i działać”.

Co więcej, cel powinien zależeć od Ciebie, co oznacza, że to TY go tworzysz, a jego realizacja zależy od Ciebie.
Twój cel musi zależeć od Ciebie, być pod Twoim wpływem i pod Twoja kontrolą. 

A to dopiero początek pracy …

Jak poprawnie formułować cele?

SMART, po ang. sprytny, to metoda formowania celów, która pozwoli na prawidłowe ich wyznaczanie. A prawidłowe wyznaczenie celu zwiększa szanse na jego realizację.

SMART jest akronimem od 5 słów, zawierających kryteria tego, jaki powinien być cel. A zatem, co oznacza?

S – Specific, czyli Sprecyzowany
M – Measurable, czyli Mierzalny
A – Attractive, czyli Atrakcyjny albo Achievable, czyli osiągalny  
R – Realistic, czyli Realistyczny
T – Time-bound, czyli Terminowy

S – Specific, czyli sprecyzowany, konkretny, określony – cel ma określać konkretnie to, co ma się zmienić, wydarzyć, to czego chcesz. Opisz dokładnie, co chcesz osiągnąć jednoznacznie i konkretne.

M – Measurable, czyli mierzalny – chodzi o sprawdzalność celu, uformowanie celu tak, aby możliwe było sprawdzenie jego osiągnięcia odwołując się do wskaźników (mogą być mierzalne, obserwowalne, ale i odczuwalne).
Mierzalność ma dać Ci jednoznaczną odpowiedź, że osiągnąłeś cel. Miarą mogą być cyfry, liczby, skale, uczucia, opis tego, co będziesz widział, czuł, słyszał. 

A – Achieveable – osiągalny, odpowiedz na pytanie, czy cel jest możliwy do osiągnięcia, pomimo ograniczeń, przeszkód i trudności. Czy cel jest w Twoim zasięgu? 

A może także oznaczać – attractive – atrakcyjny. Czy cel jest dla Ciebie wyzwaniem? Po co to robisz, jakie większe przesłanie za tym stoi? Cel ma być wystarczająco ambitny i ważny dla Ciebie. Najlepiej jeżeli odzwierciedla Twoje wartości, realizuje je.
A może odpowiadać także słowom acceptable / agreed, czyli pożądany przez Ciebie, określający to, czego chcesz, a nie to co musisz zrobić, dostać czy wiedzieć.

R – Realistic, realistyczny – dotyczy tego, co jest możliwe do zmiany. Realność odnosi się do posiadanych zasobów, możliwości, zdolności, wiedzy. Cel realny to taki, który wymaga wysiłku, ale który jesteś w stanie podjąć. 

R może też oznaczać “rozwijający”. Szukając celu realistycznego możemy podciąć sobie skrzydła. Znacie historie ludzi, którym nikt nie wróżył powodzenia, a dzisiaj są ludźmi sukcesu. J.K. Rowling próbowała wydać słynnego dziś Harry’ego Pottera w 12 wydawnictwach, które książkę odrzuciły, a która w efekcie odniosła międzynarodowy sukces. 

Może być też tak, że mając cel zupełnie nierealistyczny, rozwiniemy dzięki dążeniu do niego fantastyczne kompetencje, które otworzą nam inne możliwości lub drzwi do równie atrakcyjnego i wspaniałego świata lub zawodu. Cele nie zawsze są po to, by je osiągać. Kulturowo mamy wpojone, by nie sięgać zbyt wysoko, bo spadniemy, bo się rozczarujemy. Doświadczanie porażek wpisane jest w sukces. To przecież dzięki nim mamy większe szanse na powodzenie. Porażka może nas zainspirować, nauczyć, rozwinąć. Dlatego nie bój się marzyć i stawiać sobie rozwijających celów.

Przeczytaj, o tym jak pokochać porażki: Ale FUN.

A tak naprawdę, kto ma ocenić czy cel jest realistyczny? Jedyną miarą realności jest to, czy Ty wierzysz, że cel osiągniesz. 

T – Time – bound, terminowy, czyli określony w czasie – podaj konkretny termin osiągnięcia celu. Nie może to być kiedyś, w nieokreślonej przyszłości. Sprecyzuj jak najdokładniej termin, kiedy to osiągniesz. Ułatwimy sobie realizację celu podając jak najwięcej szczegółowych informacji na jego temat. Dlatego podaj rok, miesiąc, dzień, a jeżeli to możliwe, również godzinę. 

A czy cele mogą być SMARTER?

Oczywiście. Wystarczy dodać do SMART przyrostek -ER.

Jakie znaczenie mają poszczególne litery?

E – exciting – ekscytujący: warto, by cel był ciekawy, co dodatkowo zmotywuje Cię do jego osiągania. W przeciwnym razie może pojawić się znudzenie, a tym samym brak chęci do jego realizacji.

E – jak ecological, ekologiczny. Jaki wpływ nasz cel ma na środowisko oraz nasze otoczenie, czyli rodzinę, przyjaciół? Jakie następstwa będzie miała realizacja celu? 

R – recorded, zapisany. Zapisanie celu również wpływa na zwiększenie motywacji do jego realizacji. Zapisując cel przypominamy sobie o nim, zwiększamy szanse na jego osiągnięcie. Efekt wzmocni nie tylko zapisanie celu, ale także umieszczenie go w widocznym miejscu. Tak zaprogramujesz swój mózg na rezultat.


W metodzie SMART chodzi o to, by cel, który sobie wyznaczamy był jasny, klarowny i ambitny dla nas, a dodatkowo, byśmy mogli mierzyć postępy w jego osiąganiu. Zastosowanie metody zwiększa motywację, zapewnia odpowiedni poziom ciekawości i ważności celu. I najważniejsze mając termin i wskaźniki wiemy dokładnie, kiedy cel został osiągnięty. A to przekłada się na poczucie satysfakcji, zadowolenia, a także na poziom motywacji do realizacji kolejnego celu.

Marząc – marzmy bez ograniczeń. Niech marzenia pomogą Ci postawić sobie fantastyczne cele. Ale pamiętajmy, by plany, które tworzymy, by je zrealizować, były realistyczne do bólu. 

Jeżeli Twój cel jest już określony, wysmartowany, wówczas kolejnym krokiem jest plan wskazujący wszystkie działania, kroki, czynności konieczne do podjęcia, by go osiągnąć. O tym w innym wpisie 🙂

Przykład smartnego celu …

Mam ogromne marzenia o podróżowaniu. Celem mojej podróży jest Jordania. 

W marcu 2020 roku wyjadę do Jordanii na dwa tygodnie. Od czerwca co miesiąc będę odkładać 400 zł. W lipcu kupię bilet lotniczy, a w listopadzie zaplanuję zwiedzanie i zarezerwuję hotele.  

Wiesz już jak. Zatem powodzenia w smartowaniu celu :):)💛💙💚

Fot. Gerd Altmann z Pixabay 


A jak smartne są Twoje cele? Czy masz mnóstwo marzeń, ale nie wiesz jak zamienić je na cele? 
Czy Twoim zdaniem metoda SMART jest skuteczna?

Podziel się swoją opinią lub historią w komentarzu albo napisz na adres: martyna@karieruje.pl

Jeden komentarz

  1. Pingback: Zarządzanie projektem -

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.