Spacer po lesie

Znów przyszedł maj … więc jeśli zastanawiasz się, jak wykorzystać długi weekend, to podpowiadam, że ten czas warto przeznaczyć na spacery, a najlepiej w lesie bądź parku, bowiem znów mogą cieszyć nasze oczy, nosy, uszy i skórę. Zarówno spacery, jak i zapachy, widoki oraz dźwięki lasu mają zbawienny efekt na nas. Zatem las należy doświadczać wszystkimi zmysłami. I o tym także w poniższym artykule.

Dziś większość czasu spędzamy w pomieszczeniach, obecnie głównie w pracy i w domu. Jesteśmy narażeni na zanieczyszczenia generowane przez sprzęty, czy wadliwą wentylację, co powoduje, że odczuwamy rozdrażnienie, zmęczenie, mamy problemy z koncentracją.

Dzięki kontaktowi z naturą możemy wspomóc organizm w zwalczaniu wielu uciążliwości. Przebywanie w lesie, w parku, wsłuchiwanie się w odgłosy natury poprawia samopoczucie, jakość naszego życia, odpręża nas, pomaga uregulować ciśnienie we krwi i wzmocnić układ odpornościowy.

Japońskie kąpiele leśne

Wywodząca się z Japonii sztuka leśnych kąpieli – Shinrin-yoku – zaleca niezwykle prostą do zastosowania terapię, polegającą na przebywaniu w lesie, pieszych wędrówkach i absorbowaniu leśnej atmosfery poprzez wszystkie zmysły. Chyba nie dziwi fakt, że właśnie z kraju, w którym znaczącym problemem społecznym jest nadmiar pracy i śmierć z przepracowania pochodzi idea zażywania kąpieli leśnych. Japonia bardzo zaangażowała się w nowa ideę, traktując tę swoistą leśną terapię jako program profilaktyczny poprawy zdrowia swoich obywateli. 

Na co przepisać las?

Na stres i depresję

Wycieczka do lasu zapewni nam odpoczynek, relaks na łonie przyrody, ucieczkę od hałasu miasta i zanieczyszczeń. Leśne powietrze i spacery zmniejszają poziom hormonów stresu, w tym kortyzolu i adrenaliny, zmniejszają ciśnienie we krwi.

Spacery po lesie pomagają minimalizować uczucie rozdrażnienia, zmęczenia, niepokoju; pozwalają się zrelaksować i pozbyć napięć. Las niezwykle wycisza, a obserwowanie roślinności uspokaja nas, produkujemy endrofiny, odczuwamy większe zadowolenie z życia, czujemy się wzmocnieni.

Stały kontakt z naturą może pomóc w złagodzeniu objawów depresji. I jak słusznie zauważyli japońscy lekarze, dzięki leśnej kuracji pacjenci szybciej wracają do zdrowia. Potwierdzają to badania Rogera Ulricha prowadzone w szpitalu. Zaobserwowano, że spacer po lesie zmniejszył objawy depresji nawet u ok 70. proc. pacjentów. Co więcej, widok zieleni wspiera i przyspiesza ich rekonwalescencje, rzadziej też prosili o leki przeciwbólowe.

Bo właśnie bliski kontakt z naturą sprawia, że czujemy się wzmocnieni, rozluźnieni, nie przytłacza nas zgiełk, hałas miasta, samochody, trąbienie, syreny i wszechobecny beton….

Na zdrowie i odporność

Drzewa produkują życiodajny tlen, zapewniają czystsze powietrze filtrując je z gazów, pyłów, a co więcej pochłaniają dwutlenek węgla. Dlatego klimat lasu pozytywnie wpływa na drogi oddechowe, ma działanie przeciwastmatyczne, odkażające i przeciwgruźlicze. Przepiękny zapach lasu to zasługa olejków eterycznych, które unoszą się w leśnym powietrzu. Mają działanie antyseptyczne i udrażniają nasze drogi oddechowe. Szczególnie korzystne na układ oddechowy jest spacerowanie po lesie iglastym wśród sosen, jodeł i świerków.

Drzewa produkują fitoncydy, substancje wiruso-, bakterio- i grzybobójcze, dzięki czemu w leśnym powietrzu jest ich kilkadziesiąt razy mniej niż w środowisku miejskim. Leśne powietrze cechuje się większą dawką tlenu, a fitynocydy pobudzają krążenie krwi i nasz układ odpornościowy. Substancje wydzielane przez rośliny wydzielają fantastyczny aromat, dzięki któremu zapobiegają przygnębieniu i redukują ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych wspierając naszą odporność psychofizyczną.

Te roślinne antybiotyki niestety tracą swoje właściwości bardzo szybko po ich wyodrębnieniu z roślin, dlatego najlepiej spacerować po lesie, parku, oddychać i tam czerpać pełen wachlarz korzyści z kąpieli leśnych.

Doświadczaj zatem lasu jak najpełniej, wszystkimi zmysłami. Jeżeli odprężysz się całkowicie, wówczas twój organizm zaczyna produkować tzw. natural killers, czyli komórki, które zwiększają twoją odporność, wspierają ją w walce z wirusami, pomagają zwalczać komórki nowotworowe.

Na koncentrację i sprawność fizyczną

Patrzenie na zieleń, podziwianie przyrody pomaga przejść naszemu mózgowi w stan relaksacji oraz wspomaga koncentrację i skupienie. Odkryto także, że otoczenie roślin wspiera koncepcyjny sposób myślenia. Zatem im więcej zieleni, tym większa kreatywność, tym więcej oryginalnych rozwiązań.

Zajęcia na świeżym powietrzu są niezwykle zalecane dzieciom. Dzięki takiemu spędzaniu czasu lepiej radzą sobie na egzaminach, rozwijają zdolności poznawcze, szybciej zapamiętują, łatwiej się koncentrują. Na otwartej przestrzeni poznają nowe dźwięki i zapachy.

Ingunn Fjortoft, norweska badaczka, opublikowała badania “Naturalny krajobraz jako plac zabaw” i przekonuje, że las rozwija zdolności motoryczne wśród dzieci. Obserwowała zabawę i aktywności dzieci zarówno w salach zamkniętych, jak i poza nimi. Zauważyła, że szczególnie aktywności na świeżym powietrzu poprawiają zdolności ruchowe i sprawność fizyczną, widoczna jest lepsza koordynacja ruchowa i zwinność.

Sztuka spaceru po lesie

Dlatego zostaw telefon w domu i spaceruj, nigdzie nie pędząc, bowiem spacer to niespieszne chodzenie dla przyjemności, a także bez konkretnego celu. Spacerować można boso po trawie, mając jak najgłębszy kontakt z naturą.

Przytul się do drzewa, wsłuchaj się w szum potoku, wiatru, śpiew ptaków. Chłoń otoczenie wszystkimi zmysłami. Wąchaj liście, kwiaty, przyswajaj zapachy, słuchaj szumu gałęzi, liści i oczywiście uważaj na kleszcze.

(prze)życie w mieście

Połowa ludzi na świecie mieszka w miastach. A prognozy wskazują, że liczba ich mieszkańców będzie rosła. Zatem nauczmy się żyć w mieście, w bliskim kontakcie z przyrodą, naturą, zielenią.

Jako stałe miejsce odpoczynku i ukojenia wybierajmy las. Poprawmy koncentracje i pamięć, pozbądźmy się napięć, relaksujmy, wyleczmy z depresji, bezsenności.

Pomimo pracy i życia w mieście, często w hałaśliwym i mało przyjaznym otoczeniu, są sposoby na poprawę samopoczucia oraz zachowanie zdrowia psychicznego i fizycznego. Korzystajmy z nich. Wędrujmy po parkach i lasach, zażywajmy kąpieli leśnych wszędzie i kiedy to tylko możliwe.

Przepięknego maja pełnego bzów wam życzę🌳🌲🐦🦋

Obraz AGNIESZKA WEN z Pixabay

Więcej: Wykąp się w lesie

Do poczytania:
  • Qing Li, Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych, Insignis Media, 2018 (o kąpielach leśnych, korzyściach tych kąpieli i o tym, jak najlepiej  ich zażywać),
  • Henry David Thoreau, Walden, czyli życie w lesie (relacja w formie rozważań filozoficznych z ponad dwuletniego pobytu autora w lesie w latach 1845 – 1847; o tym, jak żyć świadomie, w zgodzie z naturą, co jest ważne dla człowieka; refleksje na temat pracy, społeczeństwa, postępu technicznego oraz bytowania bez posiadania),
  • Green spaces deliver lasting mental health benefitsDr. Ian Alcock, University of Exeter (badania dot. wpływu zieleni na zdrowie psychiczne),
  • It’s true – the sound of nature helps us relaxDr Cassandra Gould van Praag, Brighton and Sussex Medical School (badania dot. wpływu odgłosów natury na nasz stan psychofizyczny).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.